Szőlők és gyümölcsösök veterán traktorja – Domaszéken szépül a világhírű Holder B10

Szőlők és gyümölcsösök veterán traktorja – Domaszéken szépül a világhírű Holder B10
június 06 14:49 2017

A mezőgazdaság gépesítése óriási változásokon ment keresztül az utóbbi évszázadokban. Az ember munkáját nagymértékben megkönnyítő, ma már veteránnak számító traktorok iránt töretlen a gyűjtők rajongása. A német Holder gyárban 1954-ben elkészült egyik B10-es modelljének tulajdonosa Domaszéken él.

Az informatika térhódítása mindenütt jelen van: ma már senki sem csodálkozik el azon, hogy a szántóföldeken GPS jel vezérelt, automatakormányzású traktorok dolgoznak, amelyek képesek centiméter pontossággal ugyanazon a nyomvonalon elvégezni minden műveletet. Azonban pár évtizeddel ezelőtt a mezőgazdasági gépek tudásban és kinézetben még teljesen más képet mutattak. A kézi munkaerőt nagyon lassan és fokozatosan váltották fel az agrárgépek a termőföldeken. A tizenkilencedik és huszadik században született forradalmi műszaki újdonságok, a világháborúk, a gazdasági válság, valamint a földbirtokszerkezet mind befolyásolta a mezőgazdaság gépesítésének fejlődését.

Holder B10

Korabeli reklám a Holder kistraktorról

Forrás: ebay.com

A múlt század közepén a németországi Holder gyár elkészítette első dízel motorját, amely Sachs Diesel néven vált világhírűvé: a könnyű, megbízható, nagy teljesítményű motor kezdetben egytengelyes traktorokba került. A Metzingenben található gyárból 1953-ban gördült le az első négy kerekes kis traktor, amelybe szintén ezt a motort építették be. A Holder B10 nagy népszerűségnek örvendett: a 9,5 lóerős, 1400 milliméter tengelytávú kis traktort méretei miatt főleg gyümölcs- és szőlőművelésnél alkalmazták. Maximális sebessége a 15-17 kilométer per órát is elérte, fogyasztása körülbelül 0,9 liter volt óránként. Különböző villamossági berendezésekkel is ellátták, mint például a tizenkét voltos Bosch elektromos önindító, akkumulátor, két darab fényszóró, rendszámtábla világítás, kürt. Az egyhengeres, vízhűtéses, kétütemű motorral felszerelt, hátsókerék hajtású modellt egészen 1959-ig gyártották. A gyűjtők körében azonban még ma is nagy népszerűségnek örvend.

Holder B 10

A Holder B10 modell gyakran résztvevője a traktorkiállításoknak

Fotó: Orcsik-Ungai Ágnes

A domaszéki Ördög József is lelkes rajongója ennek a kis traktornak. Két évvel ezelőtt egy kiskunhalasi vásárban bukkant rá egy Holder B10-es modellre. Az eladó 2 veterán traktort is árult, és bár eredetileg az idősebbet szerette volna megvenni, Ördög József elmondta, hogy rossz stratégiát választott az alkudozás során: amíg került egyet a vásárban, addig megelőzte őt egy másik vásárló, így mire visszatért, már csak ez az egy veterán jármű várta új tulajdonosát.

holder-b10-05

A németországi Holder gyárat 1888-ban alapították

Fotó: Orcsik-Ungai Ágnes

Az 1954-ben gyártott kistraktor felújítására sok időt fordított és bár részben elvégezte, de szeretné minden részletében tökéletessé tenni – új ülést, és új gumiabroncsokat is kapni fog hamarosan a Holder. Művelésre nem használja, ha jobb idő van, akkor kerül vele egyet, vagy traktorbemutatókra, kiállításokra viszi, ahol mindig kitüntetett figyelmet kap a lassan nyugdíjas korú erőgép. Hogy miben rejlik a titka egy ilyen öreg traktornak? Talán abban, hogy egy letűnt kor darabkája ez is, amire ha felül az ember, és beindítja, az olyan érzéssel tölti el, mintha csak egy időgépre került volna, ami képes visszarepíteni a nem is olyan távoli múltba.

holder-b10-08

A négy sebességbe és hátramenetbe kapcsolható kistraktor nagy népszerűségre tett szert az 1950-es években

Fotó: Orcsik-Ungai Ágnes

holder-b10-12

A domaszéki Ördög József művelésre nem használja a veterán traktort

Fotó: Orcsik-Ungai Ágnes

 


Tekintse meg a cikkhez tartozó galériát:
Tetszett a cikk?
  Kategóriák:
további cikkek

Kapcsolódó cikkek